ШКОЛА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКАДЛЯ ДЕТЕЙ, ШКОЛЬНИКОВ И ВЗРОСЛЫХ

Казань

+7 843 207 15 27


 

Рабочая программа дисциплины «Общий английский язык, второй уровень (pre-intermediate) / сост. к.п.н.,  Е.Ю. Тучкова – Оренбург:  2016 -22 с.

Рабочая программа предназначена для преподавания дисциплины Общий английский язык,  второй уровень (pre-intermediate) студентам взрослой возрастной категории, занимающихся в ИП СУХОВ

Составитель__________ Е.Ю. Тучкова

 © Е.Ю.Тучкова, 2016

 © ИП СУХОВ, 2016

 

 

 

Содержание


1
Цели и задачи освоения дисциплины………………………………...……4

2
Место дисциплины в программе обучения .......…………………..............5

3
Организационно-методические данные дисциплины………….................5

4
Содержание и структура дисциплины ……………………………….........6

4.1
Разделы дисциплины, их содержание и виды занятий...............................6

5
6        
Тематический план изучения дисциплины……………………….…..…...8
Образовательные технологии………………………………………………8

6.1
Интерактивные образовательные технологии,
используемые в аудиторных занятиях…………………………….….……8

7    
7.1
7.1.1
7.1.2
7.1.3
Учебно-методическое обеспечение дисциплины…………………..……..9
Рекомендуемая литература…………………………………………………9
Основная литература………………………………………………………..9
Дополнительная литература………………………………………………..9
Периодическая литература………………………………………...……….9

7.2
7.2.1
7.2.2
  7.2.3
7.2.4
7.2.5
8
8.1
8.2
Средства обеспечения освоения дисциплины………………..…………...9
Методические указания и материалы по видам занятий………………..9
Программное обеспечение современных информационно-коммуникационных технологий по видам занятий………………….…..9
Контрольные вопросы для самоподготовки……………………………..10
Образец теста………………………………………………………………10
Критерии оценки знаний, умений и навыков……………………………21
Материально-техническое обеспечение дисциплины………….………22
Учебно-лабораторное оборудование…………………………………….22
Технические и электронные средства обучения и контроля знаний студентов…………………………………………………………………..22

  • Цели и задачи освоения дисциплины

 

Настоящая программа направлена на продолжение формирования у обучающихся коммуникативных умений на английском языке, позволяющих им осуществлять общение на элементарном уровне в бытовых ситуациях.

Цель – получение элементарных знаний английской грамматики, формирование первичных разговорных навыков,  чтения,  письменных навыков  и восприятия речи на слух, познакомить студентов с культурными особенностями англоговорящих стран, с особенностями менталитета носителей языка, подготовить к занятиям, проводимым только на английском языке.

Задачи дисциплины:

-получение элементарных знаний о фонетическом строе, грамматике, лексике и синтаксисе английского языка.;

- дальнейшее усвоение  информации страноведческого характера;

-  формирование необходимых для жизненных ситуаций коммуникативных умений

В результате изучения дисциплины студент должен

иметь представление:

- об особенностях фразового ударения в различных типах предложений,

- о грамматической системе английского языка;

- о типах предложений и их свойствах в английском языке;

- о принятых фразах и оборотах в распространенных коммуникативных ситуациях;

- о правилах этикета в ситуациях общения;

- о способах аргументации и контр аргументации, вводных конструкциях, обозначающих тип высказывания.

знать:

написание сложных, в том числе составных, слов

- грамматические правила, касающиеся систем глагола, существительного (единственное и множественное число, притяжательный падеж), прилагательного, наречия, местоимения (личные, указательные и притяжательные);

-  вокабуляр в объеме 450 лексических единиц;

- фразовые глаголы (20 единиц);

- вариативные способы построения предложения

уметь:

- Говорить с чётким произношением.

- Предоставлять информацию личного и отвлечённого характера.

- Ясно объяснить, что  чего-то не понимаете.

- Понять объяснение тех или иных вопросов в ситуации недопонимания.

- Чётко выражать свои мысли и чувства.

- Оперировать основными ситуациями общения.

- Понимать основную идею текста.

- Чётко различать ударение, звуки и интонацию.

- Читать несложные тексты и понимать основные идеи.

- Описать ситуацию, место или человека.

- Сформулировать своё отношение к предметам, проблемам и людям.

- Написать открытку, официальное\неофициальное письмо, e - mail , запрос, извинение или прошение.

- Написать о себе.

- Чётко и грамматически слаженно выстроить предложение путём согласования слов друг с другом.

иметь навыки:

-  ведения  беседы, диалога на темы бытового общения;  

- чтения несложных аутентичных текстов;

- восприятия на слух диалогов и высказываний на английском языке;

- написания  неформального письма, электронного сообщения, открытки, характеристики;

- пользования монолингвальными и билингвальными справочными изданиями (словарями), интернет-словарями и справочниками.

  • Место дисциплины в программе обучения

Дисциплина является третьей в программе обучения «Общий английский язык»  и предназначена для обучающихся,  имевших ранее опыт изучения иностранного языка на уровне elementary,  или желающих восполнить ранее полученные знания и умения. Занейследуютдисциплиныуровня Intermediate, Upper-Intermediate, Advanced.

 

  • Организационно-методические данные дисциплины 

 

 

Вид работы

 

Всего за курс

Общая трудоемкость
288
Аудиторная работа
144
Практические занятия (ПЗ)
144
Самостоятельная работа
144
Самоподготовка ( проработка и повторение изученного материала, выполнение заданий, предоставляемых в рабочей тетради, просмотр видео материалов, подготовка к итоговому тестированию и т.д.) (СР)
144
Другие виды работы

 

Вид итогового контроля

тестирование

4. Содержание и структура дисциплины  

 

4.1 Разделы дисциплины, их содержание и виды занятий

№ раздела

Наименование разделов

Количество часов

Вне ауд. работа СР

Всего

Аудиторная работа

Л
ПЗ
ЛР

1

2

3

4

5

6

7

1

Кто есть кто

30


15

 

15

 

Повторение
alphabet, classroom language, months, clothes, daily routine, time.Прилагательные оценочные. Погода и свободное время. Ситуация: в аэропорте.
Грамматика:
Повторение времен и ситуаций их использования:presentsimple, questions, routines
Past Simple, Present Continuous, (be) going to
Наречия частоты
Present Perfect

 

 

 


 

2

Расскажи историю

30


15

 

15

 

Повторение: jobs + clothes
НаречияEver / never
Причастия прошедшего времени Irregularpastparticiples
Классическая музыка
Прилагательные, характеризующие профессию/работу
Внешность
Описание материалов -форма
Ситуация: меняем деньги, берем такси, садимся на поезд
Грамматика: Present Perfect для прошлого опыта
Have you ever…? Present Perfect or past simple
МодальныеглаголыHave to / don’t have to (obligation)
Can / can’t (permission)
Относительныеместоимения: Relative pronouns

 

 

 


 

3

Планы на будущее

30


15

 

15

 

Повторение: dates, daily routine, time,
Предлоги места и движения
Ситуация: спрашиваем о принадлежности: Whose…? Or who’s…?
Глаголы: arrive in / at
Ситуация: отельChecking into a hotel, calling reception
Притяжательные местоимения
грамматика
Present continuous (future)
Приглашение: Would you like to…?
How long does it take?  It takes…
Past Continuous or Past Simple

 

 

 


 

4

Моя жизнь – мой мир

30


15

 

15

 

Города и их описание
Часто спутываемые глаголы
Ситуация: В ресторане
Сравнительные прилагательные, другие способы сравнения
Условныепредложения:
First conditional
Местоимения: Something / anything / nothing
Превосходные прилагательные: Superlativeadjectives,
Определенный артикль the

 

 

 


 

5

Что делает жизнь лучше?

28


14

 

14

 

Время, даты
Принадлежности
Возрастные группы, глаголыwant / need, etc.
Связать мысль
Ситуация: спросить дорогу, указать путь
Грамматика:
How long…?
Present perfect + for / since
Verb + to + infinitive
Различиямеждуwould like to or like + -ing
so / because,
Модальный глагол had to / didn’t have to
Вопросы с и без вспомогательного глагола

 

 

 


 

6

Закон Мерфи

28


14


14

 

Домашние обязанности
Прилагательные, описывающие характер
Упаковка вещей: контейнеры и процесс
Ситуация: выражение согласия и несогласия
Покупка еды/одежды, возврат купленного в магазин
Грамматика:
Глагол + -ing (= gerund), gerund or infinitive
Look or look like?
A lot / much / many
Too much / many, (not) enough

 

 

 

 

 

7

Что было раньше?

28


14


14

 

Неправильные глаголы
Ситуация: бронируем отель
Первая помощь при несчастном случае
Чувства, прилагательныеed–ing adjectives
Phrasal verbs
Ситуация: Using the phone
Грамматика:
Present perfect + yet / already / just
Why…  ?  To + verb / For + noun
Модальныеглаголы: Should / shouldn’t (advice / opinion)
Phrasal verbs + object





8

Мое тело и я

28


14


14

 

Рабочие дни и выходные
Хорошие/плохие привычки
Распорядок дня
Описание болезни, поход к врачу
Грамматика:
Echo questions, So / neither do I.
Uses of will / won’t, future forms
Present passive
Past passive + by





9

Истории, истории

28


14


14

 

Составление связного рассказа
Наречия частоты, вводные фразы
Времена повествования
Грамматика:
PastPerfect
Reportedspeech





10

Я знаю

28


14


14

 

Повторение

 

 

 

 

 

 

  • Тематический план изучения дисциплины

5.1. Тематическое планирование осуществляется в соответствии с книгой для учителя.

5.2  Самостоятельное изучение разделов дисциплины – нет

5.3 Самостоятельная работа студентов осуществляется в соответствии с тематическим планом и заданиями, представленным в рабочей тетради.

 

  • Образовательные технологии

 

В ходе изучения дисциплины используются следующие образовательные технологии:

Занятие-визуализация. Учебная дискуссия. Технология проблемного обучения. Проблемная технология.Групповая работа. Технология построения диалога. Технология коллективного взаимодействия.Технологии анализа ситуаций для активного обучения. Мозговой штурм.

 

6.1 Интерактивные образовательные технологии, используемые в аудиторных занятиях

Вид занятия

(ПР)

Используемые интерактивные образовательные технологии

Количество

часов

ПР
Проблемное обучение
Занятие-визуализация
Учебная дискуссия.
Групповая работа.
Технология коллективного взаимодействия.
Технологии анализа ситуаций для активного обучения.
Мозговой штурм.
Технология построения диалога
20
5
5
30
30
10
25
10
Итого
 
135

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Учебно-методическое обеспечение дисциплины

 

7.1 Рекомендуемая литература

 

7.1. 1 Основная литература

-        C.Oxenden, C.Latham-Koenig, New English File Pre-Intermediate, Student’s Book, Oxford University Press

-        C.Oxenden, C.Latham-Koenig, New English File Pre-Intermediate, Workbook, Oxford University Press

-         C.Oxenden, C.Latham-Koenig, New English File Pre-aintermediate, Teacher’s Book, Oxford University Press

7.1.2 Дополнительная литература

-        M.Vince, Elementary Language Practice, Macmillan Education

-        Nancy Douglas; Paul MacIntyre; Becky Tarver Chase; Kristin L. Johannsen; Bruce Rogers . Reading Explorer 3, 2010, National Geographic Learning

-       V.Evans, Round Up 4. Pearson ELT

7.1.3 Периодическая литература

 

Сайты с ресурсами для подготовки занятий 

 

www.gamestolearnenglish.com/

www.onestopenglish.com/

https://elt.oup.com/.../englishfile/beginner/

www.pearsonlongman.com/

 

7.2 Средства обеспечения освоения дисциплины

Видеоматериалы.

New English File Pre-Intermediate Video

 

7.2.1 Методические указания и материалы по видам занятий –  нет

 

7.2.2 Программное обеспечение современных информационно-коммуникационных технологий по видам занятий - нет

 Контрольные вопросы для самоподготовки: нет

       7.2.4. Образец теста

 

Промежуточный тест (образец)

GRAMMAR

1   Complete the sentences. Use the correct form of the verb in brackets.

Example: I’ve never read(read) a book in English.

1   My brother _______ (study) really hard at the moment.

2   Let’s eat Thai food. I _______ never _______ (try) it.

3   We _______ (fly) to Bermuda at 10 o’clock next Saturday.

4   When they got to the hotel they _______ (have) a meal.

5   When _______ Pedro _______ (go) back to Spain? Is it tomorrow?

6   _______ you _______ (wait) for Paul when I saw you this morning?

7   I _______ (see) your mum in town on Friday when I was shopping.

8   I _______ (not be) late tonight. That’s a promise.

9   Be careful. I _______ just _______ (paint) the door.

10   _______ you _______ (be) to London before?


10

2   Underline the correct form.

Example: When did you finish / have you finished your work?

1   Who did you see / saw at the party?

2   He is always / always is late for meetings.

3   I was giving / gave him a watch for his last birthday.

4   I’m going to / I’ll see you outside the restaurant at six o’clock.

5   She finished her homework early, so / but she watched TV.

6   His mother is a person who / which is never too busy to talk to you.

7   I don’t think it’ll rain / it is raining tomorrow.

8   Who did give / gave you those chocolates?

9   What did you do / were you doing last weekend?

10   Does your brother stay / Is your brother staying with you at the moment?

11   When did they get back / have they got back from holiday?

12   I was sitting / sat in the park when it started to rain.

13   Mr Jones will meet / is meeting someone at ten but he can see you at 11.

14   She usually gets on well / gets on well usually with her brother.

15   That’s the most difficult / more difficult question in the test.


15

3   Complete the sentences with one word.

Example: Sorry, whatdid you say? I didn’t hear.

1   My car was less expensive _______ yours.

2   I’m sure he _______ be here soon.

3   She passed the exam _______ she studied hard.

4   A pilot is someone _______ flies a plane.

5   It was _______ best holiday I’ve ever had.

6   I’ve _______ seen the film. I saw it last week with Sue.

7   _______ he’s only ten, he speaks English very well.

8   I haven’t been to the new shopping centre _______. What’s it like?

9   The food wasn’t as delicious _______ it was last time.

10   My team _______ the competition. They scored more goals than the other teams.


10

4   Put the words in the correct order.

Example: excellent I latest think his will film be

I think his latest film will be excellent.

1   your how students are many in there class ?

     __________________________________

2   this you go you’ll do camping think weekend ?

     __________________________________

3   next going are to where study year you ?

     __________________________________

4   as my well older me brother doesn’t as cook

     __________________________________

5   car hired we the I’ve seen smallest ever

     __________________________________


5

Grammar total


40

 

VOCABULARY

5   Underline the odd word out.

Example: trainers   shorts   boots   shoes

1   cap   T-shirt   sweater   top

2   generous   mean   funny   friendly

3   polluted   noisy   crowded   shy

4   hand   heart   brain   stomach

5   thirsty   windy   foggy   cloudy

6   buy   hire   spend   sunbathe

7   blouse   skirt   dress   scarf

8   arm   back   knee   foot

9   campsite   mountains   hotel   apartment

10   teeth   hair   mouth   foot


10

6   Write the opposite.

Example: noisy  quiet

1   dangerous        _______

2   hard-working   _______

3   tidy                  _______

4   interesting        _______

5   polite               _______


5

7   Complete the sentences with one word.

Example: Slim is the opposite of fat.

1   Students, please work in _______. Tell your partner about a famous photo.

2   When we’re on holiday we _______ an apartment because we don’t like hotels.

3   They got married _______ Valentine’s Day.

4   Why do you always use my dictionary? Give it _______; I need it.

5   I didn’t spend much _______ when I was on holiday.

6   I don’t have enough _______ to do my work and help you.

7   They aren’t at home. They’ve gone _______ for the weekend.

8   I’m sorry, he isn’t here. He’s _______ work.

9   Did you _______ any souvenirs while you were abroad?

10   I always wear _______ and sports socks when I do sport. If not, my feet hurt.


10

8   Complete the sentences with the correct word(s).

Example: She tried on the dress in the shop.

off   on   up

1   There were a lot of people in the supermarket. It was very _______.

     quiet   boring   crowded

2   How do you _______ this word?

     repeat   underline   pronounce

3   They don’t go _______ in the evening very often.

     off   out   up

4   Don’t eat those chips! They’re _______.

     unhealthy   uncomfortable   polluted

5   Her back is very red! It was _______ on the beach.

     boiling   freezing   cloudy

6   Her bedroom is a mess; she hardly ever _______ her bed.

     does   makes   cleans

7   Do it like this and you will _______ a lot of time. It’s great!

     spend   waste   save

8   We’re going to _______ in a campsite in Greece for our holiday.

     hire   stay   rent

9   He _______ £10 from me yesterday.

     lent   spent   borrowed

10   Her birthday is _______ June.

       in   on   at

11   I’m going to _______ Chris to have dinner at my house on Saturday.

       meet   invite   stay

12   I am going to Dublin next week. I am really looking _______ it.

       for   forward to   after

13   If you are busy, I can _______ back later.

come   give   take

14   What did you think _______ the film?

       off   for   of

15   I can never remember what I dream _______.

       about   for   with


15

Vocabulary total


40

 

Pronunciation

9   Underline the stressed syllable.

Example: address

1   pronounce

2   jacket

3   trousers

4   forget

5   freezing

6   stomach

7   sunbathe

8   generous

9   impossible

10   polluted


10

10 Match the words with the same sound.

smell   windy   hot   arm   email   lazy   funny   cloudy   match   sightseeing   boring

Example: page   lazy

1   extrovert   _______

2   polite        _______

3   stomach    _______

4   heart        _______

5   foggy        _______

6   talkative   _______

7   crowded   _______

8   touch        _______

9   knee         _______

10   tick           _______


10

Pronunciation total


20

Grammar, Vocabulary, and Pronunciation total


100

READING

1   Read the article and tick (ü) A, B, or C.

I have often thought about moving from my country town to a big city like London. Life in a country town is quiet and I’ve always found the bright lights and crowded streets of a city very exciting. However, after a recent visit to London to do some Christmas shopping and see the Christmas lights, I was very happy to get back home!

There are more people in London than ever before! It was crowded everywhere I went. The streets, the pavements, the shops, the cafés and the Underground. Everyone was trying to get somewhere quickly.

I travelled to London by train and the train was so full that I had to stand for the whole journey. Then I wanted to go on the Underground. That was a big mistake! There were hundreds of people on the platform and when the train arrived it was full! But the people on the platform just pushed and pushed and got into the train! I didn’t. I went back into the street and walked to Oxford Street. It was raining and freezing cold but it was better than the crowded Underground.

After an expensive coffee I did my shopping. Well, I tried to do my shopping. There were so many people on the pavements I had to walk in the road and everyone was in a hurry. They were pushing and knocking each other with their bags. No one talked or smiled. Then, of course, it was time to go home! My feet were hurting and it was raining again so I decided not to walk. I got a taxi but it took forty-five minutes because there was so much traffic. I can’t remember the train journey home. I slept.

Now I know why I live in the country. Life may not be as exciting or as fast as in the city, but there’s more room on our buses and in our shops, and the people talk to you. But the Christmas lights in London were beautiful!

Example: The writer went to London to buy some things for Christmas.

A  True  ü B  False     C  Doesn’t say 

1   The writer lives in the country.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

2   The writer lives an hour away from London.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

3   The place she lives in isn’t very quiet.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

4   She went to London a short time ago.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

5   She travelled on an Underground train.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

6   She bought a lot of things.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

7   It was busy in London.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

8   The people in London were very friendly.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

9   Her cup of coffee was cheap.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

10   She liked the Christmas lights.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 


10

2   Match five of the highlighted words / phrases to the definitions.

Example: coloured electric decorations for the period around 25 December  
Christmas lights

1   full of people  _______

2   a railway system in a city that is under the streets  _______

3   feeling pain  _______

4   the act of travelling from one place to another  _______

5   the part of a railway station where people get on and off trains  _______


5

Reading total


15

 

 

WRITING

Answer these three questions. Write 25–35 words for each question.

1   Describe a town or city in your country.

2   What plans or arrangements have you made for next week?

3   Describe an interesting person you have met.

Writing total


10

Reading and Writing total


25

 

 

Финальныйтест (образец)

GRAMMAR

1   Complete the sentences. Use the correct form of the verb in brackets.

Example: I usually get up (get up) at seven o’clock.

1   He ______ (look for) a job when he leaves university.

2   I ______ (be) to Italy three times.

3   Mike ______ (live) in France, but now he lives in London.

4   Our office ______ (not clean) every day.

5   She ______ (not go) to the party, she went home.

6   She left the cinema because she ______ (see) the film before.

7   Happy anniversary! How long ______ you ______ (marry)?

8   Sarah ______ (cook) lunch at the moment.

9   They ______ (watch) TV when we arrived.

10   ______ you ever ______ (see) a crocodile?

11   I ______ (see) David last week.

12   I don’t think it ______ (rain) tomorrow. There aren’t any clouds.

13   Paella ______ (make) with rice.

14   They ______ (not listen) to the teacher right now.

15   What ______ you ______ (see) when you opened the door?

16   When I arrived, Jack ______ already ______ (leave) – the house was empty.


16

2   Complete the sentences with one word.

Example: Where does Ben live?

1   Put ______ your coat. It’s cold outside.

2   I ______ do my homework now, I’ll do it later.

3   I went to France ______ learn French.

4   A  Have you read the newspaper?

     B  No, not ______.

5   How ______ do you do exercise? Every day?

6   What ______ you do if he doesn’t ring?

7   ______ it was a cold day, she didn’t have a coat.

8   A post office is a place ______ you buy stamps.

9   She ran ______ of the house.

10   A  I don’t like fish.

       B  ______ do I.


10

3   Underline the correct word(s) in each sentence.

Example: Have you finished your homework yet / just?

1   I’m bored. I don’t have anything / nothing to do.

2   This is the best / better pizza I’ve ever tasted.

3   They asked us what we wanted / we did want.

4   My brother’s most / more intelligent than me.

5   I mustn’t / don’t have to work today. It’s a holiday!

6   If she didn’t love him, she wouldn’t / won’t marry him.

7   A tortoise moves more quickly / quicker than a snail.

8   You can / should get a new job. Your boss is horrible.

9   Swimming / Swim in the sea makes me feel great.

10   You must / mustn’t study hard. You’ve got an exam.

11   You smoke too many / too much cigarettes.

12   She said / told him she didn’t want to marry him.

13   They might / must visit us tomorrow. It depends whether they fix the car.

14   I don’t do enough / too exercise.


14

Grammar total


40

 

 

VOCABULARY

4   Underline the odd word out.

Example: funny   friendly   kind   crowded

1   fingers   legs   eyes   arms

2   trousers   socks   shoes   trainers

3   sheep   chicken   camel   pig

4   husband   wife   uncle   brother

5   fly   mosquito   dolphin   wasp


5

5   Complete the sentences with the correct word.

Example: My mum’s brother is my uncle.

aunt   uncle   cousin

1   Can you turn ______ the TV? I want to watch the film.

     on   in   off

2   They ______ a really good time on holiday.

     spent   did   had

3   Ann’s really ______. She always gives me presents.

     mean   lazy   generous

4   They drove ______ the tunnel.

     through   under   across

5   Mike ______ me he had finished his homework.

     said   told   replied

6   My sister is my uncle’s ______.

     niece   granddaughter   nephew

7   The opposite of noisy is ______.

     safe   quiet   clean

8   Are you looking ______ to your holiday?

     for   after   forward

9   I ______ on really well with my parents.

     do   get   make

10   My friend’s birthday is ______ 5th September.

       in   at   on

11   He came first and ______ a great prize.

       earned   did   won

12   I’m not ______ good at maths.

       very   incredibly   bit

13   That skirt looks nice. Would you like to ______ it on?

       take   wear   try

14   The plane made an emergency landing, but ______ no one was hurt.

       immediately   luckily   suddenly


14

6   Write the opposite.

Example: pass  fail

1   find          ______

2   near          ______

3   dangerous ______

4   patient      ______

5   borrow     ______

6   push         ______


6

7   Complete the sentences with the correct preposition.

Example: What music do you listen to?

1   How long did you wait ______ a bus today?

2   My birthday’s ______ July.

3   The ball went ______ the wall.

4   I’ll meet you tomorrow ______ work – we’ll go for a pizza.

5   The boy jumped ______ the river.

6   Shall I tell you ______ the film?

7   I often argue ______ my brother.

8   I’m going to the cinema ______ Friday.


8

8   Complete the sentences with one word.

Example: Write down the words.

1   You’ll have to go ______ the road, the cinema’s on the other side.

2   ______ the channel. This programme’s boring.

3   Work ______ pairs.

4   ______ your bed and tidy your room before you go out.

5   Let’s ______ John to dinner.

Pronunciation

9   Match the words with the same sound.

againarms   computer   fearsgym   hear   heart   judge   shirt   skirt   take   used

1   ear      fears       ______

2   train     again     ______

3   car      ______   ______

4   bird     ______   ______

5   jazz     ______   ______

6   yacht   ______   ______


10

10 Underline the stressed syllable.

Example: builder

1   email

2   pyjamas

3   university

4   promise

5   butterfly

6   almost

7   exist

8   journey

9   prefer

10   nothing


10

Pronunciation total


20

Grammar, Vocabulary, and Pronunciation total


100

READING

1   Read the article and tick (ü) A, B, or C.

How to Survive in the Jungle

Last week in our series ‘Life in the Jungle’ we looked at some of the most fascinating jungles in the world. In this week’s feature, we’re looking at how to survive in the jungle. Alana Harris gives us some ideas.

When you’re in the jungle, you need to leave all your luxuries at home! That means, forget your mobile phone, your favourite coffee, your chocolate bars, and your CD player. When you’re in the jungle, you need only four things – water, food, shelter, and fire. You can find all of these easily, but you must know what to look for.

Let’s start with water. Even though there’s a lot of water in most tropical environments, you may not find it immediately. One way to discover it is to follow animals and birds, as they need liquid regularly. Insects can also be a good sign, because they usually build their nests near water. However, don’t only look for rivers. You can also find water in plants such as vines, roots, and palm trees.

You can usually find a lot of food in the jungle, but you must be happy to eat things you wouldn’t normally want to, for example, insects. However, you need to know the difference between those you can eat and those that are poisonous, so start reading about them now! For cooking and for warmth, collect dry firewood, leaves, and grass. Then make fire using dry sticks – or take a box of matches or a lighter with you!

The type of shelter you need depends on the weather and the kind of animals that are in the jungle. Malaria-carrying mosquitoes and other insects can be very dangerous, so protect yourself against bites. If you don’t have any insect repellent, try putting mud on your skin.

Of course, if you’re lost in the jungle, you’ll want to get home again. The sun and stars can help you find your way, so you might want to study astronomy. Alternatively, when you find a river, follow it. People usually live near rivers, so if you walk along the river bank, eventually you’ll find a village.

Example: This is the first article in the series.

A  True  B  False ü     C  Doesn’t say 

1   Alana Harris has been to the jungle several times.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

2   She suggests taking one luxury food item.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

3   Animals can lead you to water.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

4   Insects can survive a long time without drinking.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

5   Alana doesn’t recommend getting water from plants.

A  True  B  False     C  Doesn’t say 

6   Alana says it’s always safe to eat insects.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

7   Alana has been poisoned by a plant before.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

8   You shouldn’t use a lighter to make a fire in the jungle.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

9   Mosquitoes will bite you if you don’t have insect repellent.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 

10   It’s a good idea to learn about the stars.

     A  True  B  False     C  Doesn’t say 


10

2   Read the text again and answer the questions.

1   What things are necessary for jungle survival?

     ______________________________________________

2   Which two places does Alana say you can get water from?

     ______________________________________________

3   What does Alana say you should bring from home?

     ______________________________________________

4   What do you need to learn about insects?

     ______________________________________________

5   What three ways does Alana suggest for finding your way home?

     ______________________________________________


5

Reading total


15

 

 

WRITING

Write about your most memorable holiday. Answer the questions. (100–150 words)

Where did you go?

Where did you stay?

Who did you go with?

What were the best moments?

What were the worst moments?

Why is it memorable?

Writing total


10

Reading and Writing total


25

LISTENING

1   Listen to the conversation. Tick (ü) A or B.

Example: Adam has just made a phone call.

A  True  ü B  False

1   Adam has already booked his holiday.

     A  True  B  False

2   Emma doesn’t like sitting on beaches all day.

     A  True  B  False

3   Emma might not go on holiday this year.

     A  True  B  False

4   Adam usually goes to Scotland in the summer.

     A  True  B  False

5   Emma thinks that hotels in Scotland are expensive.

     A  True  B  False


5

2   Listen to two people discussing candidates at a job interview.
Tick (
ü) A, B, or C.

1   Mark doesn’t get the job because he _____.

A  is too old      B  has too little experience      C  isn’t good enough 

2   Gemma doesn’t get the job because she _____.

A  is inexperienced      B  has no qualifications      C  is unfriendly 

3   Luke doesn’t get the job because he _____.

A  usually works in Italy      B  has just left his job  
C  hasn’t had a job for a long time 

4   David doesn’t get the job although he is good at _____.

A  managing people      B  solving problems      C  wasting time 

5   Susie doesn’t get the job because she is _____.

A  not intelligent enough      B  too lazy      C  not the hardest worker 


5

Listening total


10

 

 

SPEAKING

1   Ask your partner these questions.

1   Have you ever been to a concert? Who did you see? What was it like?

2   When did you last play a sport? What was the sport? Did you enjoy it?

3   What did you do last weekend?

4   Where are you going next summer?

5   If you could visit any country, where would you go? Why?

Now answer your partner’s questions.

2   Read the information about a holiday you had and answer your partner’s questions.

Barbados
Luxury Holiday Hotel – all rooms with sea views
Private swimming pool, gym, sauna
Excellent meals included
Minutes from private beach
Snorkelling / windsurfing / diving

3   Ask your partner about their holiday.

Where / go?

Where / stay?

What / like?

facilities?

How far / beach?

easy / get to shops?

What activities / do?

Speaking total


15

Listening and Speaking total


25

 

 

7.2.5 Критерии оценки знаний, умений и навыков

Итоговой формой контроля знаний, умений и навыков по дисциплине является зачет. Зачет проводится по стандартным тестам, которые включают четыре раздела: грамматика, лексика, произношение, чтение, аудирование, говорение, письмо и содержат 100 вопросов. Оценка знаний студентов производится по следующим критериям:

- оценка «зачтено» выставляется студенту, если он усвоил программный материал курса, знает основные понятия дисциплины; отвечает на вопросы теста, иллюстрируя свой ответ примерами из текстов, аудиоматериалов и собственного опыта, при наличие не менее 75% правильных ответов.   

- оценка «не зачтено» выставляется студенту, если он не знает значительной части программного материала, не отвечает на вопросы теста и на вопросы преподавателя, не может привести примеров по данным вопросам, дает менее 75% правильных ответов на вопросы теста.

 

  • Материально – техническое обеспечение дисциплины

 8.1 Технические и электронные средства обучения и контроля знаний студентов

 1.Аудиоаппаратура;

 2.Видеоаппаратура;

 3.Медиапроектор.

 

Казань

+7 843 207 15 27

© 2011–2017  ИП Сухов А.В.  Юридический адрес: 460001,  г.Оренбург, ул. Чкалова, д.57, кв.16  ИНН 561015394337                                ОГРНИП 314565807100156

Подписывайтесь и читайте

нас в социальных сетях

Адрес учебного центра:

г. Казань

ул. Муштари 12

м. Площадь Тукая

Учебный центр Language Link! 

Казань, ул. Муштари 12, м. Площадь Тукая